هدیه تبلیغاتی

آداب دریافت هدایای تبلیغاتی از سوی مخاطب

هدایای تبلیغاتی

این زمانی از سال است بهترین زمانی است که با هدایای تبلیغاتی می‌توانید فردی را خوشحال کنید. شاید یک فروشنده یک قوطی بزرگ از کلوچه یا سبدی میوه برای کل دفتر بفرستد تا از آن لذت ببرید. یا شاید همکاران در اتاقک هایی هدایایی برای یکدیگر انتخاب می کنند. گاهی اوقات یک فروشنده یا مشتری یک هدیه گران قیمت را به یک کارمند خاص تحویل می دهد. آیا سرگرمی خوبی نیست؟

هدف اساسی هدیه دادن، تقویت روابط بین هدیه دهنده و گیرنده است. کارمندانی که هدیه دریافت می‌کنند، به زودی جبران می‌کنند. هدیه دادن در یک محیط شرکتی نشان می دهد که شما هم افراد پشت عملیات را می شناسید و هم به آنها اهمیت می دهید. یک عنصر غافلگیری وجود دارد که تأثیری غیرقابل حذف و قابل توجه بر گیرنده می گذارد.

در هدیه دادن تجاری، این رابطه مبتنی بر حسن نیت است، نه رابطه ای که صرفاً مبتنی بر یک سیستم پاداش و مجازات یا مبادله معاملاتی باشد. در ادامه مقاله با آداب هدیه تبلیغاتی دادن و گرفتن بیشتر آشنا می‌شوید.

 

چرا هدایای تبلیغاتی مهم هستند؟

هدایای تبلیغاتی زمانی که آنها را به درستی دریافت کنید، می توانند در قلب کارمندان و مشتریان شما تأثیر بگذارند. در سال 2018، 63 درصد از شرکت ها روابط بهتری را به هدیه دادن نسبت می دهند و 24 درصد می گویند که هدیه دادن منجر به برقراری روابط حدید شده و  موفق بوده است.

اما چرا اینقدر خوب کار می کند؟ آیا تا به حال بررسی کرده‌اید که هنگام هدیه دادن چه احساسی دارید؟ وقتی یک هدیه تبلیغاتی را دریافت کردید چطور؟

مانند همه تبادلات اجتماعی،  در پس هدیه دادن دلایل روانشناسی وجود دارد که از زمانی که انسان برای اولین بار در گروه های متمدن سازماندهی شد، مطرح بود. البته انواع و شیوه های هدیه دادن تغییر کرده است. اما انگیزه اولیه یکسان است: ایجاد پیوند.

 

هدایای تبلیغاتی

نگاهی کوتاه و شیرین به روانشناسی هدیه دادن

یکی از دلایل موثر بودن هدایا این است که آنها تجربه قدردانی هستند. محققان می گویند که هدایا نمادی از قدردانی خود به خودی هستند، هدیه دادن بسیار موثر بوده و جنبه مالی آن چندان مهم نیست.

مارسل ماوس انسان شناس مشهور فرانسوی از این دیدگاه جامعه شناختی و روانشناختی حمایت می کند. در مطالعه سال 1925، خود، بر روی قراردادهای مبادله متمرکز کرد. سوالاتی از قبیل چرا این کار را انجام می دهیم؟  امیدواریم چه احساسی داشته باشیم؟ و چرا، دقیقاً هدیه دادن می تواند در کسب‌وکار ما را کمک کند.

چیزی که او متوجه شد این است که روشی که همه کسب و کارها، کارمندان و مشتریانشان برای هدیه دادن پیش گرفته‌اند، پیچیده هستند و این توده پیچیده در نهایت راهی برای ایجاد یک روابط قوی است.

در مورد هدیه دادن به کسب و کار، این روابط همه مربوط به فرهنگ است. فرهنگی که در داخلی محل کار و فرهنگ خود برند خارجی مربوط است و قوانین هدیه دادن به همان اندازه سختگیرانه است که قوانین و آداب دریافت آن می باشد.

«اینها سیستم های هدیه دادن هستند که فقط مربوط به هدایا نیستند، بلکه دارای اهمیت قانونی، اقتصادی، معنوی و اخلاقی هستند که کل بافت اجتماعی را اشباع می کند. هدیه دادن نه داوطلبانه و نه نوع دوستانه است. یک تعهد برای دادن هدیه، یک تعهد برای دریافت هدیه، و یک تعهد بازپرداخت وجود دارد. هدیه دادن یک تظاهر رسمی و فریب اجتماعی است.» این را مارسل در نتیجه مطالعاتش گفت.

فرهنگ شرکت، جذب استعدادها، و هدیه دادن

هر شرکتی می تواند فرهنگ خاص خود را داشته باشد. شرکتی که دارای فرهنگ بالایی است و به مشتری ها یا کارکنان خود اهمیتن می دهد، سعی می کنند سالانه از آنها تشکر کند و با دادن هدایای تبلیغاتی به آنها حس مفید بودن دهند و بابت تمام تلاش هایی که برای شرکت کردند، قدر دانی کنند. در نتیجه هدیه دادن یا هدیه گرفتن به همین سادگی نبوده و در پشت آن دارای دلایل فرهنگی – اجتماعی متفاوتی است.

این توجه به جزئیات به این دلیل است که کارمندان احساس کنند روی آنان سرمایه گذاری شده است و در ازای آن، مایل و مشتاق هستند که در طول زمان، ایده های خلاقانه، فروش، عملکرد، بهره وری و موارد دیگر به نتیجه نهایی برسند.

طبق نظرسنجی گالوپ، کارمندانی که راضی و «متعهد» باقی می‌مانند، 47 درصد از نظر درآمد هر سهم از همتایان خود بهتر عمل می‌کنند. سرمایه گذاری استراتژیک روی کارمندان به کسب و کارها کمک می کند تا بهترین استعدادها را حفظ کنند و در محل کار، قدردانی کافی بشود.

 

آداب هدیه تبلیغاتی

تاثیر هدیه تبلیغاتی بر روی کارمندان

توجه داشته باشید که 64 درصد از کارمندان را که مورد بررسی قرار دادند، آنها پاسخ دادند که شغل خود را ترک می‌کنند تا در شرکتی کار کنند که به وضوح مشارکت‌ها را به رسمیت می‌شناسد. اهدای هدیه‌های تبلیغاتی یک نیاز بسیار دقیق است.

و این مسئله در گردش مالی تاثیرگذار بوده است: 40٪ از کارکنان ناراضی شغل خود را ترک می کنند و کارمندان غیرفعال سالانه بین 450 تا 550 میلیارد دلار برای کارفرمایان خرج باقی می‌گذارند.

اما به عنوان وسیله ای برای ابراز قدردانی، هدایای تبلیغاتی می توانند با این روند مبارزه کنند، زیرا در این زمینه ها کمک می کنند:

  • وفاداری شما را نسبت به کارمندان افزایش می دهد
  • بهبود روحیه کارمندان با هدایای تبلیغاتی صورت می گیرد.

هدیه های تبلیغاتی

چه زمانی باید هدیه داد و به چه کسی هدیه داد

هم برای کارمندان و هم برای مشتریان، دریافت هدیه به منزله قدردانی است. وقتی کارمندان هدایایی دریافت می‌کنند، احساس می‌کنند که کارفرمایانشان به‌طور ملموسی از زحماتشان تشکر کرده‌اند.

وقتی مشتریان هدایایی دریافت می‌کنند، رابطه‌ای هوشمندانه ایجاد می‌کند. زیرا حس تعامل و تبادل وجود دارد. شما از آنها برای انجام همکاری در تجارت با شما تشکر می کنید، که به آنها الهام می دهد که احساس ارزشمندی کنند و با تکرار رفتارهای مثبت در بیشتر شدن سود شما بیشتر همکاری کنند.

با این حال، قبل از ارسال هدایای تبلیغاتی، زمانی را برای تصمیم گیری در مورد این که چه هدیه‌ای را برای سپاسگزاری تدارک ببینید،  اختصاص دهید. دریافت کنندگان شما نیز مهم است. زیرا در زمینه کسب و کار شما، نقش های انواع پاداش را توجیه می کنند.

هدیه تبلیغاتی

زمان‌های مناسب هدیه دادن

خودی ها کسانی هستند که در سمت عملیات کسب و کار شما هستند. دادن هدایا به کارمندان، پیمانکاران فرعی و کارکنان پشتیبانی محیطی (مانند سرایداران یا خدمه نظافت)، می تواند به تقویت روحیه، بهره وری و حسن نیت کلی کمک کند.

بر اساس گزارشی، 53 درصد از کارمندان می گویند که دلیل اصلی ماندن در شرکتشان این است که علایق و استعدادهایشان شناخته شده و به آنها پاداش داده می شود. کارمندان انتظار پاداش‌های مرتبط با عملکرد را دارند و همچنین هدایای منحصربه‌فرد می تواند در روحیه آنها مفید باشد. اما دقیقاً چه زمانی می توان به آنها هدیه داد؟

  1.  در فصل تعطیلات یا زمانی که آخر سال است
  2. یک پروژه بخصوص بزرگ یا پیچیده،همچنین با گرفتن جشن و هدیه دادن می تواند خستگی آنها را رفع کند

یک کارمند برای چندین سال از پیش تعیین شده در شرکت بوده تا به عنوان یک فردی که برای خدمات و وفاداری آنها مانده، البته با ترفیع این نوع کارمندان می‌تواند بهتر از هدیه تبلیغاتی باشد.

به خصوص در فصل تعطیلات، نظرسنجی PureProfile نشان می دهد که فصل تعطیلات زمان ایده آلی برای دادن و دریافت هدیه است زیرا افراد در حال حاضر در این حالت هستند. 15 درصد از گیرندگان حتی به آنچه دریافت می کنند اهمیتی نمی دهند!

برای کسب‌وکارهایی که به دنبال قدردانی از کارمندان هستند، مواردی مانند کارت‌های هدیه (40%) می‌توانند راه طولانی را طی کنند، زیرا 31٪ امیدوارند به هر حال این کارت را دریافت کنند.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *